12.02.2012

det fina med vinterns juletid

Jag är en vintermänniska. Eller.. Jag skulle säga att jag är en året-runt-utom-mars-och-november-månad-människa. Jag kan, om jag vill, se något fint i alla årstider (utom i mars och november. Finns inget bra i de månaderna.). Jaa, visst är vintern överdrivet kall och tårna kan få ta sig en kylig smäll rätt ofta. Men det finns sååå mycket mysigt med vintern och framför allt julen!! Inte nog med att hela tillvaron förvandlas till ett vackert vitt molnlandskap, det är även helt underbart mysig belysning överallt - gå längs gågatan i Uppsala en kväll i December. Det hänger ljusgirlanger ovanför nästan varje gata och folk går runt i sina mjuka jackor, kanske hand i hand med någon de tycker om, tittar man in i skyltfönstren skriker det där julgransglitter och röda julkulor. Denna mysighetsfaktor ökar med 20 gånger om det även snöar. Antingen lite grann, så flingorna singlar ner precis som fjädrar gör, eller stora sagolika snöflingor som landar fint i håret.
Jag går verkligen och bara drömmer mig bort när jag går genom denna vinterstad av ljus. Jag älskar det. Blir så fylld av några slags euforiska känslor. Vid en del av fyrisån i Uppsala hänger de upp ljusslingor i alla träden, det är så fint. Om alla ändå kunde se det vackra och mysiga i vintern och juletider, istället för att klaga på kylan och alla lager kläder man måste dra på sig så tror jag att vi skulle må så mycket bättre under detta mörkare halvår. Vi vet ju alla att det faktiskt finns fördelar med vintern, så uppmärksamma dem. På fredag tänkte jag ta med mig stativet och kameran och fotografera underbara vinter-Uppsala, så ska jag visa er vad jag snackar om.

Jag har tänkt på detta särskilt ikväll. Första advent varje år ordnar Uppsala Nya Tidning ett litet fyrverkeriarrangemang vid Botaniska trädgården. Det är heeelt underbart. Musik spelar jättehögt och fyrverkerierna är jättefina. Det är fullpackat med människor och oftast skitkallt, men ååh så mysigt det är. Man bara står där och tittar på himlen som blir full med glitter medan musiken fyller hela själen. I love it. På vägen tillbaka till bussen så gick jag genom Uppsala och insåg hur fantastiskt den här staden är på vintern. Kände då att jag behövde upplysa er om det också.

Bilden är från www.mystockholm.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar